Hyra ut eller sälja sin bostadsrätt

Sälja en bostadsrätt

Den som har en bostadsrätt har rättighet att hyra ut bostadsrättslägenhet i andra hand eller att sälja den. Tidigare har det ibland varit svårt att få tillåtelse att hyra ut bostadsrätten i andra hand men från halvårsskiftet 2014 infördes en ny lag som underlättar uthyrningen av bostadsrätter.

Den nya lagen gäller uthyrning av bostadsrättslägenheter men inte rörande hyreslägenheter.

Hyra ut en bostadsrätt i andra hand

Det blev den 1 juli 2014 enklare att hyra ut sin bostadsrättslägenhet i andra hand. Lägenheten kan hyras ut i andra hand om det föreligger ett rimligt behov av att behålla lägenheten. Mer om att hyra ut sin lägenhet i andra hand finns att läsa på:

Sälja en bostadsrätt

Det vanligaste sättet när man ska sälja en bostadsrättslägenhet är att vända sig till en fastighetsmäklare. Det är dock viktigt att kontrollera bostadsrättföreningens stadgar för att se om man får sälja lägenheten till en juridisk person eller om det bara får vara fysiska personer som får vara bostadsrättsinnehavare.